Tanulói kirándulás
Az osztálykirándulás a tanulók kikapcsolódását, szórakozását segíti elő az iskolán kívül , közösségformáló ereje van. A GINOP-6.2.3-17-2017-00003 „A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében” című projekt keretében hozzájárul a projekt céljának eléréséhez. Az osztálykirándulás alatt a diákok kulturális, illetve szociális élményekkel gazdagodnak.
Beszoktató hét – A programsorozatban való részvétel hatására az osztályok tanulói közül egyre többen képesek hatékony megoldásokat találva együtt dolgozni a különböző feladathelyzetekben, a szabályokat egyre jobban betartva empátiával segítik egymást. A közös feladatmegoldások segítik az egymásra figyelést, az egymásra hangolódást, támogatja azt, hogy a tanulók jobban megismerjék egymást, ezáltal önmagukat is, viselkedésüket, motivációjukat.
Elsősorban a közösségépítés intenzív szakasza. Tanulásmódszertan, csapatépítés, közös szabályok megismerése, megalkotása, szabadidős tevékenységek, tanár-diák kapcsolatok erősítése jellemezte ezt az időszakot.
2019. szeptember 25-én, ünnepélyes keretek között került átadásra a Soproni Szakképzési Centrum által létrehozott Soproni Digitális Közösségi Alkotóműhely (DKA). A Soproni SZC Vas- és Villamosipari Technikum épületében a GINOP-6.2.3-17-2017-00003 „A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében” című projekt keretében.
A Digitális Közösségi Alkotóműhely a pályaorientációban, a lemorzsolódás csökkentésében és a tehetséggondozásban is komoly szerepet játszik. A tanműhelyek szigorúságával ellentétben ezek nyitott, diákcentrikus terek, ahol vezetett módon, de önállóan, saját ötleteiket valósíthatják meg a diákok.
A műhelyben a 3D nyomtatás, lézervágás, mikroelektronika nyújt segítséget az alkotásban, miközben fejlődik a gyerekek tervezői és vizuális látásmódja. A digitalizáció és a robotika mellett kipróbálhatók a hagyományos szakmák, többek között a könnyűipar, fémipar és faipar. Olyan kompetenciák fejleszthetők, amikre egy átlagos iskolában ritkán kerül sor, viszont nagyon fontosak ahhoz, hogy sikereket érjünk el az életben. Ezek azok a képességek, amikre a 21. században a gyerekeknek szüksége van, az eszközök használata már az ipar 4.0 korszakra készíti fel őket . A DKA-ban a gyerekek észrevétlenül tanulnak.
Az Alkotóműhelyben lézervágó, lézergravírozó, 3D nyomtató, CNC-marógép, Lego-robot, hímzőgép, varrógép, mikroelektronika és modern számítógépek kerültek elhelyezésre.
A DKA egyik fő célja tanulóink pályán tartása, a lemorzsolódás csökkentése, a másik, a Soproni SzC pályaorientációs tevékenységének részeként, a pályaválasztás előtt álló általános iskolásoknak szervezni foglalkozásokat, nyári táborokat, melyekkel a szakmák megismertetése a célunk.
Sopronmedia.hu_2019.09.25 DKA_megnyito_MTI_2019.09.25 DKA ismertető Kisalfold_2019.09.26
Programozás és robotika témában LEGO robotok segítségével a GINOP-6.2.3-17-2017-00003 „A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében” című projekt keretében a pályaorientációs tevékenységet segítő foglalkozásokat szerveztünk 40 alkalommal 3 órás foglalkozásokat.
A foglalkozások célja:
A gyermekek gyorsan megtanulják, hogyan használják fel kódolási képességeiket a robotikában, és hogyan alkalmazzák tudásukat saját robotjaik, gépeik és szerkezeteik építésében. A programozási szoftver használatát megismerik.
A robotok segítik a gyermekek kommunikációs, kreatív és kritikus gondolkodási készségeinek fejlesztését.
Rendezvények a GINOP-6.2.3-17-2017-00003 „A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében” című projekt keretében:
2018.11.07. Pályaválasztási konzultáció (általános iskolai igazgatóknak, pályaválasztási felelősöknek) Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert u.7.
2018.11.21. Szakmák délelőttje (minden intézményben)
2019.04.12. Szakmák éjszakája (minden intézményben)
2019.05.22. Pályaorientációs rendezvény, Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert u.7.
2019.09.25. DKA Megnyitó, , Vas- és Villamosipari Technikumban, 9400 Sopron, Ferenczy J. u. 7.
2019.11.06. Pályaválasztási konzultáció (általános iskolai igazgatóknak, pályaválasztási felelősöknek) Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert u.7.
2019.11.13. Szakmák délelőttje (minden intézményben)
A „Szaki program” a GINOP-6.2.3-17-2017-00003 „A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében” című projekt keretében a pályaorientációs tevékenységet segíti. A különböző szakmacsoportokra jellemző projektfeladatokat dolgoztak ki szakmai tanáraink. A kidolgozott projekteket a pályaválasztás előtt álló diákok számára bemutatják, megvalósítják 2 tanórában.
A Soproni Szakképzési Centrum 6 intézménye vett részt a „Szaki program” kidolgozásában:
A Berg Gusztáv Szakképző Iskola két témában tartott foglalkozást: Mézeskalácsot készítettek a Tankonyhában, drótszobrokat és lemezkulcstartót a fémipari Tanműhelyben.
A Handler Nándor Technikumban négy szakma, illetve képzés bemutatása történt. Asztalos szakma megismerése – Fás tolltartó készítése Ács szakma megismerése – Kontyolt tetejű faház készítése Informatikai képzés megismerése – „Robotoljunk? – Robotoljunk” Ruhaipari képzés megismerése – DIY tok vidáman-egyedi telefontok és smiley készítése.
A Porpáczy Aladár Technikum és Kollégium két képzésének megismertetését tűzte ki célul. A Közgazdasági képzést az Egészséges életmód és a közgazdaság kapcsolatának bemutatásán keresztül valósították meg. A Turisztikai képzést „Időutazás a Fertő-parton” című projekt keretében mutatták be.
A Vas- és Villamosipari Technikum a fémipari képzés megismertetését lemezdoboz és ördöglakat készítésén keresztül mutatta be.
A Vendéglátó, Kereskedelmi Technikum és Kollégium betekintést nyújtott a vendéglátás szakmáiba, linzerkarika és pizza készítésén, illetve ajándékcsomagoláson keresztül.
Képzés neve: | Vezetői műhelymunka és értekezlet | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.04.17 | ||||||||
Képzés neve: | Felsővezetői tanácsadás, projektindítás | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.06.18 | ||||||||
Képzés neve: | A korai iskolaelhagyás megelőzése az általános iskolákban és a középiskolákban | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.05.10 | ||||||||
2018.05.11 | |||||||||
2018.05.12 | |||||||||
Képzés neve: | A korai iskolaelhagyás megelőzése az általános iskolákban és a középiskolákban | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.05.24 | ||||||||
2018.05.25 | |||||||||
2018.05.26 | |||||||||
Képzés neve: | Vezetői készségfejlesztés a köznevelési intézményekben | ||||||||
Helyszín: | Hotel JUFA Vulkán Fürdő Resort, 9500 Celldömölk, Sport utca 10. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.06.11 | ||||||||
2018.06.12 | |||||||||
2018.06.13 | |||||||||
Képzés neve: | A tanulásmódszertan tanítása | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.08.28 | ||||||||
2018.08.29 | |||||||||
2018.08.30 | |||||||||
Képzés neve: | Mentorképzés | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2018.11.28 | ||||||||
2018.11.29 | |||||||||
2018.12.10 | |||||||||
Képzés neve: | Digitális Közösségi Alkotóműhely módszertani képzés | ||||||||
Helyszín: | Makerspace.hu, 1087 Budapest, Salgótarjáni u. 12-14 | ||||||||
Képzés időpontja: | 2019.05.23 | ||||||||
2019.05.24 | |||||||||
2019.05.25 | |||||||||
Képzés neve: | Digitális Közösségi Alkotóműhely módszertani képzés | ||||||||
Helyszín: | Makerspace.hu, 1087 Budapest, Salgótarjáni u. 12-14 | ||||||||
Képzés időpontja: | 2019.05.30 | ||||||||
2019.05.31 | |||||||||
2019.06.01 | |||||||||
Képzés neve: | Módszertár a köznevelés tartalmaihoz - Szaktárgyi módszertani továbbképzés pedagógusoknak | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum Fáy András Két Tanítási Nyelvű Gazdasági Szakgimnáziuma, 9400 Sopron, Teleki Pál utca 26. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2019.06.11 | ||||||||
2019.06.12 | |||||||||
2019.06.13 | |||||||||
Képzés neve: | Korszerű, hatékony módszertannal támogatott digitális tanulási-tanítása folyamat megvalósítása köznevelési intézményben | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum Fáy András Két Tanítási Nyelvű Gazdasági Szakgimnáziuma, 9400 Sopron, Teleki Pál utca 26. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2019.06.11 | ||||||||
2019.06.12 | |||||||||
2019.06.13 | |||||||||
Képzés neve: | Módszertár a köznevelés tartalmaihoz - Szaktárgyi módszertani továbbképzés pedagógusoknak | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum Idegenforgalmi, Kereskedelmi, Vendéglátó Szakképző Iskolája és Kollégiuma, 9400 Sopron, Ferenczy János utca 1-3. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2019.06.25 | ||||||||
2019.06.26 | |||||||||
2019.06.27 | |||||||||
Képzés neve: | Szakképzésben dolgozó gyakorlati oktatók szakmai, módszertani továbbképzése | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2020.02.12 | ||||||||
2020.02.13 | |||||||||
2020.02.14 | |||||||||
Képzés neve: | Az énerő, önbizalom, pozitív gondolkodás fejlesztése a köznevelési intézményekben | ||||||||
Helyszín: | Soproni Szakképzési Centrum, 9400 Sopron, Virágoskert utca 7. | ||||||||
Képzés időpontja: | 2020.09.22 | ||||||||
2020.09.23 | |||||||||
2020.09.24 |
A pályázat keretében elkészült tananyagok az alábbi tárhelyen érhetők el:
Soproni Szakképzési Centrum - Tudástár
Grubits Márta | Biztosítás, biztonság |
Kládlerné Kertész Katalin | Biztosítás, biztonság |
Gönye Réka | Hogyan legyek blogger? |
Grubits Márta | Piaci alapfogalmak |
Kládlerné Kertész Katalin | Piaci alapfogalmak |
Grubits Márta | Vállalkozás alapítása, működtetése |
Kládlerné Kertész Katalin | Vállalkozás alapítása, működtetése |
Horváth Bence | Bevezetés a 3D modellezés világába |
Kassainé Schmuck Vivien | Eladó művészettörténet |
Hauch Tamás | Fahíd tervezése, készítése |
Folcz Tóbiás | Mi leszek, ha nagy leszek? (Vagy mi nem?) |
Horváthné Gyurisán Szabina | Mikszáth mesés világa |
Horváthné Gyurisán Szabina | Nyelvi szintek ─ Feladatgyűjtemény digitális táblára a 9. évfolyamos nyelvtan tananyaghoz kapcsolódóan |
Kovácsné Horváth Ildikó Ilona | Olvasás és szövegértés fejlesztés |
Kocsisné Boros Otília | ÖKO zsák készítése |
Horváth Rita | "Semmi ágán" Irodalmi Kávéház - József Attila életmű feldolgozása |
Tóth-Östör Szabina | "Semmi ágán" Irodalmi Kávéház - József Attila életmű feldolgozása |
Varga Viktória | Egészséges tányér |
Rákóczy László | Egészséges tányér |
Horváth Rita | Lucifer visszatér -Madách Imre: Az ember tragédiája (képregény) |
Tóth-Östör Szabina | Lucifer visszatér -Madách Imre: Az ember tragédiája (képregény) |
Bérczy Dóra Judit | A közgazdaságtan és az egészséges életmód összefonódásai |
Piskoltiné Magyar Marianna | A közgazdaságtan és az egészséges életmód összefonódásai |
Belényessy Viktória | Függvények és alkalmazásaik |
Farkas István | Függvények és alkalmazásaik |
Horváth Miklós | 3D modelezés, 3D nyomtatás |
Varga Cintia | Biztonsági berendezések szerepe az iparban |
Witek Gergely | Biztonsági berendezések szerepe az iparban |
Pozsgai Tamás | Hőmérséklet, páratartalom érzékelés Arduino-val |
Makó Gábor | LCD kijelzős számláló Arduino-val |
Tömördy Kristóf | Mars járó robot építése I. |
Jókuti Zsolt | Mars járó robot építése I. |
Tömördy Kristóf | Mars járó robot építése II. |
Jókuti Zsolt | Mars járó robot építése II. |
Horváth Miklós | Műszaki ábrázolás |
Horváth Miklós | Pneumatika, elektropneumatika |
Németh Ernő | Sakk bábu készítése CNC-vel |
Witek Gergely | Szenzorok világa-időjárás állomás |
Módi József | Szenzorok világa-időjárás állomás |
Witek Gergely | Szenzorok világa-LED lámpák vezérlése |
Módi József | Szenzorok világa-LED lámpák vezérlése |
Witek Gergely | Szenzorok világa-távolságérzékelés |
Módi József | Szenzorok világa-távolságérzékelés |
Varga Cintia | Villamos érzékelők ismerete |
Witek Gergely | Villamos érzékelők ismerete |
A Soproni Szakképzési Centrum Sopron, Ferenczy János utca 60. sz. alatti kollégiumának közösségi helyiségeinek teljes körű felújítását valósítottuk meg a pályázat keretében. Az épület földszintjén 3 helyiségben újult meg az elektromos hálózat, fűtés szerelvények, mennyezet- és padlóburkolat. A falfelület festése mellett a helyiségekben új korszerű belső nyílászárókat építettünk be. Az épület 4 emeletén, emeletenként 2, összesen nyolc közösségi helyiség, tanulószoba és konditerem teljes belső felújítását végeztük el. A földszinthez hasonlóan megújultak a padló- és falburkolatok, belső nyílászárók és az elektromos hálózat. A falak felújítófestése mellet a fűtőtestek cseréjét is megvalósítottuk. A kollégiumban lakó diákok életkörülményeiben jelentős javulást hoztak a felújított helyiségek. A felújításra összesen 50.000.000,- Ft-ot fordítottunk a pályázati forrásból.
GINOP-6.2.3-17-2017-00003 - A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése - A Soproni Szakképzési Centrum átfogó fejlesztése a lemorzsolódás csökkentése érdekében
Kedvezményezett: Soproni Szakképzési Centrum
Projektösszeg: 487 685 713 Ft
Támogatási intenzitás: 100%
Megvalósítási időszak: 2018. február 1. – 2021. január 29.
Megvalósítás helyszínei:
A projekt részletes szakmai tartalma:
A Soproni Szakképzési Centrum a GINOP-6.2.3-17 felhívás keretein belül megfogalmazott és kidolgozott projekt célja a szakképzésben tanulók végzettség nélküli elhagyásának csökkentése és az alapkészségek fejlesztésének támogatása a kompetencia-alapú oktatás fejlesztésével, a köznevelési rendszer eredményességének javításával, a minőségének és struktúrájának megújításával. A Centrum ennek érdekében 8 fős szakértői munkacsoportot hoz létre, amely a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 felhívásban meghatározott elvárások, alapelvek mentén helyzetfelmérést és Cselekvési tervet készít a projekt megkezdését követő 120. napon belül. Ugyanezen csoport emellett részt vesz a GINOP-6.2.2-VEKOP-15 projekt által nyújtott szakmai és intézményfejlesztést támogató programokban.
Intézményfejlesztés keretében hat további munkacsoport kerül kialakításra, melyek célja az intézményi szabályozó dokumentumok módosítása, és új intézményi tervek kidolgozása a projekt céljának megfelelően. Új tananyagok kerülnek kidolgozásra (30 db), amelyek elektronikus tananyagtárba kerülnek feltöltésre, illetve 30 db órán prezentálják a szakmai anyagot. Szakmai tanácsadás és szakértői szolgáltatás keretében monitoring tevékenységre, tagintézményi tervezés támogatására és felsővezetői tanácsadásra kerül sor.
A tanulói készségek és képességek fejlesztése érdekében az alábbi tevékenységek jelennek meg: az alapkészségek fejlesztése céljából, a Centrum tanulói létszámának legalább 5%-os arányának megfelelő tanulócsoportok kialakítása, működtetése és nyomon követése; részükre felzárkóztatás, korrepetálás, tanulásmódszertan fejlesztés, mentorálás, vezetői és tantestületi műhelymunkák, a tanítók felkészítése, workshop és Hídprogramos felzárkóztatás. Tanulói életpálya-építést, pályaorientációs tevékenység szolgáló intézkedések között az alábbiak tervezettek: életpálya-tanácsadási foglalkozások, életpálya-orientáció, pályaválasztási tájékoztató, pályaorientációs kiadvány, pályaorientációs szakértői team, pályaorientációs programok, "Szaki" programok a partnerek számára.
A Centrumban kialakításra kerül a Digitális Közösségi Alkotóműhely (DKA). A tananyagok alkalmazásához, a nevelőtestület és a pedagógus munkakörben foglalkoztatott szakemberek folyamatos szakmai fejlődése érdekében pedagógus továbbképzésekre kerül sor, 100 oktató bevonásával (amely a fejlesztésben részt vevő intézmények pedagógusainak több, mint 20%-a). A képzések többek között a korai iskolaelhagyás megelőzésére, a mentorálások felkészítésére, a módszertani paletta bővítésére, az önmegerősítésre, a digitális tábla gyakorlati alkalmazására, a DKA alkalmazására irányulnak.
A célok eléréséhez eszköz- és infrastruktúrafejlesztések szükségesek, amely során informatikai eszközök beszerzésére kerül sor, valamint a szakmai megvalósítást támogató egyéb tevékenységekkel összehangoltan a Centrum soproni kollégiumában iskolai közösségépítést szolgáló infrastrukturális beruházás történik. A szakmai megvalósítást támogató egyéb tevékenységek között további két választott tevékenység jelenik meg: drogprevenciós, egészség-megőrző, mentálhigiénés, szexuális felvilágosító tevékenységek (úgy, mint mentálhigiénés foglalkozás, önvédelmi foglalkozás az áldozattá válás elkerülése céljából, vagy mentálhigiénés, fejlesztő pedagógus és pszichológus óralátogatása); valamint a tehetséggondozó tevékenységek tanárok és tanulók számára (tehetségprogramok, mentorálás, és a tanulói életpálya-építést, pályaorientációs tevékenység szolgáló intézkedések között szereplő tevékenységek).
A projekt megfelelő előrehaladása érdekében projektmenedzsment tagok és egyéb szakmai feladatok ellátására alkalmas szakmai szereplők kerülnek megnevezésre, bevonásra. A kötelező nyilvánosság biztosítására a projekt időszaka alatt a Kedvezményezettek Tájékoztatási Kötelezettségei útmutató és arculati kézikönyv „KTK 2020” előírásai szerint kerül sor. A projekt előkészítése az alábbiak terjed ki: Megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, az infrastrukturális fejlesztés megtervezése, valamint felkészülés a közbeszerzéssel kapcsolatos tevékenységekre. A Felhívás minden kötelező tevékenysége megvalósul, (a választható tevékenységek közül három). A projekt a jelenlegi gazdasági és társadalmi, valamint Centrum és tagintézmény szintű helyzetekre és igényekre reflektál, a Felhívással összhangban, célcsoportjai elsősorban a Centrum tanulói és oktatói. A szakmai tartalomból látható, hogy a támogatási kérelem céljai általánosságban a szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztésére és a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésére irányulnak, azonban az oktatás fejlesztése egyúttal kihat a munkaerő-piaci helyzetek javítására is.
További információ kérhető:
Projektmenedzser: Kuntár Csaba
info@soproniszc.hu